De Rotte bereikbaar voor iedereen

Onder begeleiding van:

  • Halmar Kranenburg – RET

Documentatie

De workshop

Hoe bereik je de Rotte ook met openbaar vervoer en welke rol speelt de Gastvrije Ontvangst vanaf die plekken? In deze workshop zoomen we in op de wijk Ommoord.

Druk, druk, druk! We hebben het allemaal druk met werk, gezin, studie, vrijwilligersklussen, sociale verplichtingen en ons huishouden. Om gezond te blijven is het belangrijk dat er ook momenten van ontspanning zijn. Dit kan o.a. door te genieten van en te recrëeren in de prachtige natuur van het Landschapspark de Rotte. Echter als je geen auto of fiets hebt, dan is het niet altijd zo vanzelfsprekend. Met name het buitengebied van Landschapspark de Rotte is namelijk met het openbaar vervoer nog slecht bereikbaar. Daar komt bij dat met de plannen voor autoluwe gebieden uit het Ontwikkelplan Landschapspark de Rotte  er ook voor personen die wél een auto hebben het gebied op een andere manier bereikbaar moet blijven.

Openbaar Vervoer in het Ontwikkelplan
Een verbeterde bereikbaarheid van het landschapspark met het openbaar vervoer is één van de doelen van het Ontwikkelplan. Dat kan door de aanpassing van bestaande OV-routes en door de introductie van nieuwe routes. Een andere mogelijkheid is om een zogeheten ‘Gastvrije Ontvangst’ met bijbehorende voorzieningen bij bestaande metro- en NS-stations te maken en deze via groene routes (‘groenblauwe ribben’) aan te sluiten op het park.

Een Gastvrije Ontvangst, een idee uit het Ontwikkelplan, is een plek waar je je auto kunt parkeren of waar je uit het OV stapt. Van hieruit kun je het gebied ontdekken, informatie krijgen, iets eten of drinken en naar de wc gaan, je route beginnen en je fiets, boot of board huren. Op sommige Gastvrije Ontvangstplekken zijn er ‘peddel- en pedaalpunten’, waar kano’s, sloepen, sup’s en fietsen kunnen worden gehuurd.

De workshop
Tijdens deze workshop gaan we in op de mogelijkheid van een gastvrije ontvangst bij het metrostation. We focussen hiervoor op de wijk Ommoord waar de metrohaltes het dichtst bij de Rotte en Recreatiegebied Rottemeren liggen, maar nog steeds op minstens 15 minuten lopen van het gebied. In de workshop bespreken wij het volgende:

Je komt aan bij de metrohalte in Ommoord. Vanaf hier start het vervolg van je tocht. Er zijn drie opties:

  1. Je gaat wandelen of fietsen
    Je activiteit begint direct vanaf het metrostation
  2. Je vervolgt je reis richting een ongeorganiseerde activiteit (bijv. picknicken in het bos, een strandbezoek, kanovaren of een wandeling in een ander gebied)
    Je activiteit begint nog niet, de metrohalte is slechts een tussenstation in je reis
  3. Je vervolgt je reis richting een georganiseerde activiteit (bijv. een restaurantbezoek, een hardloopclinic, een trouwerij of een natuurexcursie)
    Je activiteit begint nog niet, de metrohalte is slechts een tussenstation in je reis

De drie opties kunnen individueel, met een klein gezelschap of met een groep uitgevoerd worden. Met deze opties in gedachten gaan we aan de slag met de volgende vragen.

  • Wat is voor jullie een Gastvrije Ontvangst?
  • Hoe creëer je een Gastvrije Ontvangst bij de metrohalte(s) in Ommoord?
  • Wat heb je nodig om deze Gastvrije Ontvangst(en) te realiseren?
  • Wie zijn je partners/welke samenwerking is nodig om dit te realiseren?

Indien er voldoende tijd is kunnen we ook naar andere gebieden kijken. Of stellen we aanvullende vragen. Dit is afhankelijk van de wensen van de deelnemers. Aanvullende vragen kunnen zijn:

  • Hoe kom je van de Gastvrije Ontvangst naar je eindstation?
  • Begint de Gastvrije Ontvangst niet eerder dan bij de metro?
  • Hoe kom je überhaupt bij de juiste metrohalte?
  • Wat kunnen attracties betekenen in de gastvrije ontvangst bij het openbare vervoer?